content image

Palkka-avoimuutta, kaatuneita kanootteja ja kovaa kasvua – Digitalentin vuosi 2021 on ollut hurja

Digitalentin vuosi 2021 on ollut vauhdikas – ja vielä on muutama kuukausi aikaa tehdä tästä paras vuosi ikinä. Toimitusjohtaja Jukka Pulkkinen kertaa ensimmäisen täyden toimintavuotemme tärkeimmät käänteet ja paljastaa, missä mennään vuoden alussa määriteltyjen tavoitteiden kanssa.

Katsaus taustapeiliin: mistä kaikki alkoi?

Digitalentin alkutaipaletta vuonna 2020 on yhä melkoista muistella. Lanseerasimme Digitalentin keskellä poikkeustilaa, uutta normaalia ja "pahinta talouskriisiä sitten 1930-luvun suuren laman". Vuosi 2020 sujui haastavista ennakkoasetelmista huolimatta kuitenkin yli odotusten.

Vuoden 2021 tavoitteeksi asetimme jalansijamme kasvattamisen it-konsultointimarkkinassa. Meidän tulisi siis rekrytoida lisää kokeneita it-alan osaajia tiimiimme ja käynnistää ennätysmäärän uusia asiakasprojekteja. Liikevaihdollinen tavoite on rikkoa toisen toimintavuotemme aikana miljoonan euron rajapyykki, jättäen viivan alle plussaa.

Miten vuosi 2021 on tähän saakka sujunut – ja onko tavoitteet saavutettu? On aika reflektoida hurjaa vuotta 2021.

Tammikuu

Vuosi alkoi rekrytoinnin kannalta vauhdikkaasti. Rekrytointimuskelimme tuplaantuivat, kun Matti aloitti Maijun työparina rekrytointien ja työntekijäkokemuksen parissa. Odottelimme myös sormet syyhyten seuraavaksi aloittavaa työkaveriamme Samua, jonka myötä meillä olisi ensimmäiset 10 digitalentilaista täynnä.

Helmikuu

Helmikuussa aloimme tarjota koulutusosaamista konsernin sisäisesti sisaryrityksellemme AW Academylle. Samu aloitti Digitalent-uransa opettaen innokasta joukkoa tulevia Google Cloud -junioriosaajia AW Academyn ensimmäisellä Google Cloud -luokalla.

Maaliskuu

Porukka kasvoi kahdella uudella työkaverilla, kun Joel ja Andreas liittyivät kuun alussa asiantuntijoidemme joukkoon. Joel liittyi AW Academyn opettajakaartiin avustamaan oppilaita data-analytiikkaan keskittyvällä kurssilla.

Maaliskuussa starttasimme useita erilaisia Digitalentin sisäisiä kehitysprojekteja – yhdessä ja avoimesti, kuten arvoihimme kuuluu. Valitsimme porukalla kolme meille tärkeintä projektiteemaa:

• henkilökohtainen kehittyminen,
  • hyvinvointi sekä
  • kulttuuri ja työyhteisö.

Läpinäkyvyyden edistämiseksi käärimme hihamme myös palkka-asioiden suhteen, sillä palkka-avoimuus on kasvava puheenaihe erityisesti it-alalla. Asetimme tavoitteeksi luoda mahdollisimman kattavan työkalun palkan määrittämiselle sekä sisäiseen käyttöön tarkoitetun taulukon, jossa digitalentilaiset voivat vapaaehtoisesti julkaista oman palkkansa (aluksi anonyymisti, mutta tiimin kasvaessa nimen kanssa).

Huhtikuu

Huhtikuun aikana näimme, miten Academic Workin vahvat asiakassuhteet loivat meille mahdollisuuksia tarjota haastavia ja kiinnostavia projekteja kokeneille osaajillemme. Aloitimme kevään aikana isojen pörssiyhtiöiden kanssa sen luokan projekteja, joihin yleensä aloittavalla yrityksellä ei vielä ole asiaa. AW-perheen yhteistyö toimii ja voimme nyt ja tulevaisuudessa palvella asiakkaitamme yhä laajemmin.

Pääsimme myös siirtymään Ruotsin Digitalentin referensseistä täysin Suomen omiin referensseihin. Mielestäni melkoisen hyvä suoritus vuodessa!

Toukokuu

Toukokuussa rivejä vahvistamaan saapui konsultit Joonas ja Anttijuhani sekä ensimmäinen oma asiakasvastaavamme Silja.

Toukokuussa jatkoimme palkka-avoimuuden ja läpinäkyvyyden työstämistä. Mietimme yhdessä porukalla, mitkä kaikki asiat vaikuttavat palkan määräytymiseen työsuhdetta solmiessa. Loimme myös kaikille avoimen, täysin vapaaehtoisen, palkkataulukon. Avoimuus, läpinäkyvyys ja tasa-arvo ovat Digitalentille tärkeitä arvoja, ja olen ylpeä siitä, että se näkyy nyt entistä vahvemmin myös palkka-asioissa.

Kesäkuu

It-konsultit Ilari ja Patric liittyivät remmiin ja aloittivat projekteissa vielä ennen kesälomakauden alkua. Porukka sen kuin kasvaa…

Juhlimme mahdollisimman vastuullisesti Digitalentin kesäpäiviä Nuuksiossa yhdessä mökkeillen. Moni meistä näki toisiaan nyt ensimmäisen kerran livenä. Uskomaton fiilis!

Päivä lähti räväkästi käyntiin, kun kanootti kaatui ja elokuussa aloittavan työkaverimme Onnin aurinkolasit hukkuivat järveen. Olikohan tämä Digitalentin kaste?

Heinäkuu

Loma.

Kesälomalla meidän porukkamme muun muassa mökkeili, saunoi, kalasti, nukkui nokkaunia ja pitkiä yöunia, ulkoili, vaelsi, heitteli kiekkoja koreihin, tanssi, golffasi, snorklasi, matkusteli, roadtrippaili, pyöräili Ahvenanmaalla, luki paljon kirjoja, remontoi ja aloitti yksi jopa diplomityönsä.

Elokuu

Data-asiantuntija Onni astui laivaan. Kesäjuhlien kaatunut kanootti oli enää vain hilpeä muisto, ja Onni pääsi tositoimiin täydentämään Data Scientist -roolissa Digitalentin osaamispalettia. Seniorikonsulttimme Janne puolestaan aloitti jo toisessa Talent-projektissaan, kun starttasimme jälleen ison uuden asiakkuuden.

Yhä useampi iso yritys on tunnistanut meidän uniikin palvelumallimme - pyrkimyksemme ratkaista asiakkaiden digitaalisia haasteita sekä varmistamaan heidän omien osaajiensa kasvattamisen taloon sisään. Erottaudumme nyt asiakkaidemmekin silmissä muista alalla toimivista konsulttitaloista.

Elokuussa aloitimme coachaus-koulutukset Sari Vuohtoniemen ja True Potentialin kanssa. Monella Digitalentin konsultilla on jo kokemusta junioridevaajien kanssa työskentelystä, coachaamisesta ja perehdyttämisestä, mutta halusimme kehittää näitä taitoja vielä entisestään ja tarjota porukalle kattavan koulutuskokonaisuuden. Näin pystymme tarjoamaan asiakkaillemme sekä coachattaville junioriosaajille parhaan mahdollisen kokemuksen Talent-projekteissamme.

Olemme nyt olleet reilun vuoden ajan investointimoodissa ja investoineet isosti liiketoiminnan starttaamiseen. Elokuussa pääsimme tuloksenteon tasolle ja teimme kasvusta kannattavaa, kun elokuun tulos kääntyi voitolliseksi. Suuri hetki 1,5-vuotiaalle yritykselle!

Seuraava iso tavoitteemme häämöttää jo lokakuussa…

Syyskuu

Toivotimme tervetulleiksi uusimmat Digitalentit Peterin ja Pyryn. Asiakkaallamme tehty laadukas työ palkitsi projektin laajentumisella, ja Peter hyppäsi mukaan johtavan konsulttimme Aleksanterin projektiin.

Syyskuussa pääsimme taas touhuamaan porukalla kesälomakauden jälkeen. Vuodatimme maalia ja hikikarpaloita paintballkentällä ja siemailimme viskiä ja giniä Helsinki Distilleryn herkullisten ruokien edessä.

Loppuvuosi – vauhti kiihtyy

Loppuvuoden aikana pyrimme vielä sopimaan muutamia aloituksia myöhäiseen syksyyn sekä ensi vuoden alkuun. Porukkamme kasvaessa ja koronatilanteen parantuessa olemme siirtäneet katseet kohti uutta, omaa, toimistoa.

Coachaus-koulutukset jatkuvat: treenaamme kouluttajan opastuksella yhdessä vielä kaksi kertaa.

Yhdessä tekemistäkin on luvassa vielä mukavasti, kun pääsemme mökkeilemään Nuuksion kansallispuistoon ruska-aikana, käymään porukalla Linnanmäen Valokarnevaaleilla ja tuleehan se pikkujoulukausikin jo pian...

Sitä ei aina edes muista, kuinka paljon ehtiikään tapahtua vajaan vuoden aikana. Oli siis korkea aika reflektiolle. Huh, mikä vuosi – ja vielä on muutama kuukausi aikaa tehdä siitä vieläkin parempi.

Jukka Pulkkinen,

Managing Director,

Digitalent Finland

Digitalent on kokeneisiin it-alan ammattilaisiin erikoistunut it-konsultointiyritys. Kuulumme AW Group -konserniin yhdessä henkilöstöpalveluyritys Academic Workin ja koulutusratkaisu AW Academyn kanssa. Tavoitteenamme on ratkaista monimuotoisia teknologiahaasteita taitavan ja ihmisläheisen it-konsultoinnin voimalla ja kasvattaa it-alan inhouse-osaamista asiakasyrityksissämme.

Lisää artikkeleita